Karl Einar Sjögren (1871-1956)

historian om en bortglömd pärla

Skärgårdskryssaren "Brio" bär en ballastköl i bly och  är byggd i svensk furu väger knappt 2,5 ton. 

Med sin flata botten, den relativ lilla kölen, den breda spegeln och det 45m2 stora gaffelrigget kunde "Brio" ta up god fart även med lite vind. 

1912-1913

S. Thomée lät bygga Sk45 "Brio" efter ritningarna av Karl Einar Sjögren i Gustavssons varv i Fittja (Nordost om Stockholm).

Med "Brio" lyckades K. E. Sjögren konstruera en framgångsrik kappseglingsbåt som vann många priser.

Redan i sin första kappseglings-saisong seglade "Brio" hem 9 medaljer. 

1937 byttes gaffelrigget (45m2) till ett 40m2 bermudarigg. I detta samband anpassades även kölen och rodret så att "Brio" skulle kunna hänga med dom modernare båtarna i kappseglingarna. 

Brio-2
Brio seite 7
Brio seite 8
Brio seite 9
Brio-1
Brio-3 (1)
Brio bild3
Brio bild1
Brio bild2
Brio bild6
Brio bild5
Brio bild4
Brio seite 1
Brio Seite 2
Brio seite 3
Brio seite 4
Brio seite 5
Brio seite 6

Bootswerft Nidecker-deRoodt

Brio seite 3