top of page

Skärgårdskryssaren Brio
En svensk klassiker restaureras
Karl Einar Sjögren (1871-1956)
historian om en bortglömd pärla


Skärgårdskryssaren "Brio" bär en ballastköl i bly och är byggd i svensk furu. Hon väger knappt 2,5 ton.
Med sin flata botten, den relativ lilla kölen, den breda spegeln och det 45m2 stora gaffelrigget kunde "Brio" ta up god fart även med lite vind.
1912-1913
S. Thomée lät bygga Sk45 "Brio" efter ritningarna av Karl Einar Sjögren i Gustavssons varv i Fittja (Nordost om Stockholm).
Med "Brio" lyckades K. E. Sjögren konstruera en framgångsrik kappseglingsbåt som vann många priser.
Redan i sin första kappseglings-säsong seglade "Brio" hem 9 medaljer.
1937 byttes gaffelrigget (45m2) till ett 40m2 bermudarigg. I detta samband anpassades även kölen och rodret så att "Brio" skulle kunna hänga med dom modernare båtarna i kappseglingarna.
![]() |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
---|---|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
---|---|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |

Bootswerft Nidecker-deRoodt
bottom of page