Karl Einar Sjögren (1871-1956)
historian om en bortglömd pärla


Skärgårdskryssaren "Brio" bär en ballastköl i bly och är byggd i svensk furu väger knappt 2,5 ton.
Med sin flata botten, den relativ lilla kölen, den breda spegeln och det 45m2 stora gaffelrigget kunde "Brio" ta up god fart även med lite vind.
1912-1913
S. Thomée lät bygga Sk45 "Brio" efter ritningarna av Karl Einar Sjögren i Gustavssons varv i Fittja (Nordost om Stockholm).
Med "Brio" lyckades K. E. Sjögren konstruera en framgångsrik kappseglingsbåt som vann många priser.
Redan i sin första kappseglings-saisong seglade "Brio" hem 9 medaljer.
1937 byttes gaffelrigget (45m2) till ett 40m2 bermudarigg. I detta samband anpassades även kölen och rodret så att "Brio" skulle kunna hänga med dom modernare båtarna i kappseglingarna.
![]() |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
---|---|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
---|---|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
